Linia 183 - ze stacji Dąbrowa Górnicza Piekło do Niepiekła

Przebieg: Dąbrowa Górnicza Piekło > przejazd kolejowy w Będzinie Niepiekle.

Strona linii 183 w serwisie bazakolejowa.pl.

Lipiec 2003. Ten odcinek to moja ulubiona linia kolejowa. To tutaj zaczęły się moje wędrówki wzdłuż torów, najpierw bliskie, potem coraz dalsze wypady rowerem.
Na zdjęciu zachodni kraniec stacji Dąbrowa Górnicza Piekło. Za semaforami widać zarośnięte wysoką trawą resztki niskich peronów.

Lipiec 2003. W połowie odcinka od stacji na Piekle do kopalni Kuźnica Waręźyńska znajdują się szczątki nastawni. Widocznie było tu kiedyś odgałęzienie, czy też coś w rodzaju zachodniej “głowicy” stacyjnej. Konstrukcja tej nastawni jest identyczna jak tej na odcinku Piekło - odgałęzienie przy Gwardii Ludowej.

Lipiec 2003. Idziemy dalej na zachód. Tor do kopalni piasku Kuźnica Warężyńska obniża się stopniowo by w pewnym momencie skręcić ostro na południe. Kilka lat temu został przeprowadzony całkowity remont tego toru na widocznym tutaj łuku. Tor ten jest nadal używany. Po prawej linia do Grodźca.
Jeśli chcemy, to możemy skręcić w lewo w kierunku kopalni piasku Kuźnica Warężyńska.

Lipiec 2003. Most nad torami kopalni piasku Kuźnica Warężyńska. Na tym moście wielokrotnie przesiadywałem oczekując na jakiś pociąg do lub z Ząbkowic albo na kopalni piasku. Most ten jest przygotowany pod drugi tor.

Luty 1997. Zbliżenie szyny zbezpieczającej na powyższym moście. Jak widać została ona wyprodukowana w 1929 roku w Królewskiej Hucie (dzisiaj Chorzów).

Lipiec 2003. Widok na węzeł torów biegnących do wyrobiska kopalni piasku podsadzkowego Kuźnica Warężyńska. Pamiętam, że zwykle tylko jeden lub dwa tory były wyjeżdżone, pozostałe zarastały. Po kilku miesiącach miejsce kopania piasku zmieniało się role torów się zmieniały - te wcześniej jeżdżone zarastały, a te, które wcześniej były zapomniane odzyskiwały blask. Nieługo nie będzie już tej kopalni. Podjęto już decyzję o zalaniu wyrobiska - w ten sposób powstanie największy zbiornik Pogoria IV. Wcześniej pewnie tory zostaną zwinięte.

Lipiec 2003. Kolejny most - tym razem na Przemszy. Także tutaj filary i przyczółki mostu przygotowane są pod położenie drugiego toru. Wzdłuż rzeki Przemsy przebiega granica miast Dąbrowa Górnicza i Będzin.

Lipiec 2003. Linia krzyżuje się z drogą do Niepiekła. Dalej biegnie do lasu, w którym znajduje się stacja Będzin Łagisza.